sobota, 18 czerwca 2011

Argus


O grupie Argus niewiele wiadomo. Powstali w listopadzie 1978 r przy Centrum Kultury włókniarzy “Dabrowa” w Lodzi. Wystąpili na festiwalu Jarocin 80 w skladzie: Adam Bukowski (gitara, śpiew), Grzegorz Kowalski (instr. Klawisz), Jerzy Chylinski (git basowa), Dariusz Chałupniczak (instr perkusyjne). Członkowie zespołu byli studentami lódzkich wyższych uczelni, sami komponowali, aranżowali i pisali teksty. Dużo koncertowali bo pamiętam tę nazwę z prasy i plakatów. Później skład się zmienił, doszedł klawiszowiec i basista a dołączyli: Małgorzata Dzitkowska - śpiew, Marek Wolęcki - gitara, Andrzej Czarnecki - gitara basowa. Wiosną 1983 roku nagrali cztery własne utwory dla rozgłośni opolskiej Polskiego Radia. Były to: "Bal masek", "Cała naprzód", "Czarownica" oraz "Brudna noc". Niektóre z nich później dobijały się bez powodzenia do pierwszej dwudziestki Listy przebojów Trójki. Zdjęcie i krótkie info znalazłem na http://www.forum.80s.pl/ a nagrania koncertowe podesłał Andrzej za co mu serdecznie dziękuję i liczę na więcej. Jeśli ktoś ma brakujące utwory radiowe z tej sesji albo jakieś inne informacje na temat Argusa, to bardzo proszę się podzielić. Napewno utwory poniżej są unikatowe i po raz pierwszy zaistnieją w necie. W ten sposób przedłużymy pamięć o kolejnej zapomnianej już grupie.
Na koniec dodam że byłem zaskoczony umiejętnościami muzyków. Bardzo dobrzy instrumentaliści jak na, było nie było, amatorską grupę rockową z początku lat 80-tych.
Wokalistka brzmi dobrze w studio ale słabiej na żywo, reszta zespołu odwrotnie, na koncercie wypadają o niebo lepiej. Zresztę posłuchajcie sami.


Argus - Utwory zebrane

Nagrania koncertowe:
1. Wegetacja
2. Taka gra
3. Perski dywan
4. Cały wieczór
5. Trudne życie
6. Mowa-trawa

Nagrania radiowe
7. Bal masek
8. Moje ciało
9. Czarownica


KLIK

32 komentarze:

Nikt pisze...

Wokalista powiadasz. Hmmmm. Ładny ci on jest. ;-)

Piotr K. pisze...

Literka "k" gdzieś się zapodziała. Chyba jako jedyny czytasz moje wypociny.
:-)

Anonimowy pisze...

jakis czas temu staralem sie znalesc jakies info o zespole Argus,jedyne info o czlonkach zespolu ktore znalazlem to takie,ze perkusista Daiusz Chałupniczek niezyje.

Nikt pisze...

Te koncertowe nagrania to całkiem sympatyczne, pryszczate granie. Boże kiedy to było ;-)

Anonimowy pisze...

świetni są. coś jak blondie;)

Anonimowy pisze...

Zajebista sprawa że ktoś jeszcze wygrzebuje takie rzeczy. Być może dla większości bywających tu , to poprostu kolejne utwory. Dla mnie to wehikuł czasu i powrót w "wiek durny."
Serdeczne dzięki

toller pisze...

He, he, Voo Voo też mi gra ostatnio, lecę dyskografią, jestem właśnie przy Oov Oov.

Co do Argusa - muzycy nie najgorzej, a wokalistce studio aż tak bardzo nie pomaga:{
Nigdy nie byłem fanem tej grupy (słyszałem kilka kawałków raczej obojętnie), ale zachowało mi się trochę informacji ku potomnym:

Skład miałem trochę inny, tzn. ADAM Wolęcki zamiast MARKA oraz Dariusz ChałupniCZAK. {?}

Łódzki Argus zadebiutował na Rockowisku 80 i zwrócił na siebie uwagę tylko dzięki fałszującemu wokaliście:}
Na wiosnę 81 rewolucja artystyczna - dokooptowano klawiszowca i - na próbę - dwie wokalistki:} Jedna po pewnym czasie zrezygnowała, odpadły też klawisze.

Kompozytorem i autorem większości tekstów był Adam Bukowski, a w grupie zagrał też (chyba epizod między Jeepem a TSA) Antoni Degutis.

I zestaw tytułów (być może więcej niż 4 było nagranych w studiu?):

1. Zastanów się
2. Dosyć już mam twoich słów
3. Mowa-trawa
4. Taka gra
5. Perski dywan
6. Brudna noc (czyli MOJE CIAŁO)
7. Cała naprzód
8. Czarownica
9. Bal masek
10. Osiemnaście lat
11. Obłęd

Piotr K. pisze...

A posiadasz jakieś nagrania z the lusty. Oczywiście oprócz tych które już są na blogu.

toller pisze...

Jakbym miał, to bym przecież dał:}

Nikt pisze...

to ma tyle wspólnego z Blondie, co ja z Kopernikiem

Anonimowy pisze...

Łódzki Argus zadebiutował na Rockowisku 80

tylko jesli Rockowisko było przed pierwszym Jarocinem gdzie Argus (założony w listopadzie 1978) zagrał.

Nikt pisze...

Żródło tej informacji?

Nikt pisze...

Mam artykuł, z ówczesnej prasy muzycznej na temat pierwszego Jarocina. Są wymienione różne zespoły które wtedy wystąpiły na tym festiwalu, często zapomniane dziś, nie ma wśród nich wzmianki o zespole Argus. Ale być może było tak, że niczym sobie na wzmiankę, nie zasłużyli.

Ktoś pamięta jeszcze, takie grupy, które znalazły się w gronie nagrodzonych, pośród wykonawców amatorskich, jak:
Paradoks, z Kraśnika Lubelskiego
Remont 2 , z Słupska
Cuby, z Wrocławia
Układ, z Bytomia
Trzeci Skład, z Kalisza
oraz Dżem z Tych, (wszyscy pamiętają)

Wśród wykonawców profesjonalnych, nie biorących udziału w konkursie wystąpił zespół "Arbiter Ellegantorium"

Piotr K. pisze...

Trzeci skład i Układ pamiętam , mam kilka utworów Trzeciego Składu od Endiego.

Nikt pisze...

chętnie zapoznam się

toller pisze...

Pamiętam singla Układu i Paradoks. Ten drugi był ekstra, trochę mi wtedy kojarzył się z Ogrodem Wyobraźni. Ze 2-3 razy puszczali kilkanaście minut występu chyba właśnie z Jarocina. Najsłynniejszy był „Ptak bezdomny”, a były chyba jeszcze trzy {tytuły umowne}: „Znowu w podróży” {drogi pełne są niebezpieczeństw, no ale przecież dla takich jak ty, nic nie jest straszne}, „Przyszła kolej na ciebie” i „Tak mały był”. Muzycy grali potem w Białym Kanionie, Bajmie i Budce Suflera.
Tu więcej: http://dziamber.wordpress.com/2010/04/23/muzyka-do-„m-jak-milosc”-–-10810/
i jeszcze tu krótka notka: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:DCfqbR_5THgJ:dziamber.wordpress.com/2011/05/06/krasnik-w-pigulce-3-–-8911/+płecha+paradoks+kraśnik&cd=1&hl=pl&ct=clnk&client=safari&source=www.google.com
Jakiś czas temu pytałem Piotra Płechę o nagrania Paradoksu. Sam by ich chętnie posłuchał:{{

Piotr K. pisze...

Tu jest napisane że wystąpili w Jarocinie 80.

http://www.jarocin-festiwal.com/1980/folder80/grupy00.html

Nikt pisze...

Zagadką dla mnie pozostaje profesjonalna grupa "Arbiter Ellegantorium"

Hmmm?

Nikt pisze...

Ha ha ha ha:

Jarocin 80:
"Kazimierz Strozyk - koordynator z ramienia ORMO"

Nikt pisze...

Ale tutaj jest jeszcze lepiej:

"KOMITET HONOROWY":
Jan Jajor - Miejsko-Gminny Komitet PZPR w Jarocinie"

Zapytałem google, które dało mi taką odpowiedź:

Sylwetka radnego Jana Jajora
Jan Jajor
Pełnione funkcje:
Radny Rady Powiatu (II kadencja),
Od dnia 23.01.2004 Przewodniczący Komisji Promocji, Edukacji Publicznej, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej

Mocne!To jakaś kpina.

Anonimowy pisze...

Witam jestem córką perkusisty zespołu Argus Dariusza Chałupniczaka. Razem z mamą posiadamy jeszcze kilka pamiątek zespołu, postaram się przesłać skany zdjęć. Postaram sie jeszcze wydobyć troszkę info na temat zespołu od mamy, która poznała tatę jak grał w zespole. Jak dowiem się jakiś ciekawostek dam znać:)

Piotr K. pisze...

Byłoby fajnie bo grupa już całkowicie zapomniana.

Unknown pisze...

W roku 1982-83 byłem świeżo upieczonym maturzystą i pisałem dla tego zespołu teksty. Znałem całą grupę. Bardzo fajni ludzie. Bardzo mi przykro z powodu śmierci Darka Chałupniczaka (dowiedziałem się z tego bloga). Pozdrawiam jego córkę. Wiem, że temat sprzed 3 lat, ale dopiero teraz wpadłem na to przypadkiem.

Zespół na wesele Warszawa pisze...

Świetny wpis! <3

Anonimowy pisze...

I co z tymi zdjęciami, czy pamiątkami od córki Darka Chałupniczaka?

Unknown pisze...

Mam dużą prośbę o odświeżenie linku do: Utwory zebrane.
Ciekawy jestem czy gdzieś zachował się teledysk który klika razy szedł w TV?

Krystof Srebrakowski pisze...

Witam ! Jestem pianistą w Walt Disney World na Florydzie. A tak w ogóle to pamiętam do dziś koncert zespołu „Argus” w klubie Estakada w Bełchatowie (1980 rok). Byłem wtedy jeszcze uczniem w technikum elektronicznym i szkole muzycznej. Bardzo podobał mi się koncert Argus. Serdeczne pozdrowienia :-)

LuChAZKD pisze...

Witam, zrobiłby ktos reup? Z góry dziękuje.

Unknown pisze...

Witam serdecznie, komu tu przesłać pamiątki zespołu? Dawno mnie tu nie było i nie ukrywam temat trochę wyleciał mi z głowy. Trochę lat minęło i aż wstyd ale też dorosłam co pozwala na bardziej poważne potraktowanie tematu 😁

Argusik pisze...

Witam! Zbieram wszystkie materiały na temat zespołu Argus. (zdjęcia, teksty, nagrania) Po spisaniu udostępnię je publicznie. Zespół zacny i godny uwagi. Materiały prosze przesyłąc na mail tzn4@wp.pl. Za każdy materiał będę wdzięczny.

Argusik pisze...

Witam! Zbieram wszystkie materiały na temat zespołu. Pilnie proszę o kontakt. Mail tzn4@wp.pl. Mam także grupę na Facebooku o zespole.

Unknown pisze...

W lutym mam urlop i trochę czasu będę miała więc wyślę co znajdę w domu 😁