sobota, 31 stycznia 2009

Róbrege


III Grand Festival Róbrege, odbywał się w Warszawie w namiocie cyrkowym "Intersalto" w dniach 18-20 października 1985. Te trzy kasety wydane przez Akademickie Radio Pomorze, Studencki Ośrodek Nagrań i Dokumentacji Dźwiękowej ABKiSz ZSP "Alma-art" w Szczecinie, są zapisem tych właśnie koncertów.
Robert Brylewski był jednym z jego pomysłodawców i jednym z głównych obok klubu "Hybrydy", organizatorów. Sam festiwal, z założenia festiwal reggae wkrótce poszerzył swoje ramy o szeroko rozumianą muzykę alternatywną. Był niewątpliwie jednym z najważniejszych festiwali rockowych w Polsce prezentujączch niezależną scenę.

Muniek z T.LOVE tak go wspomina:
"Paradoksem było to, że wszystkie grupy ówczesnego offu – Kult, Izrael, Dezerter, Armia, T. Love – skupiły się przy klubie Hybrydy, którego szefem był Sławek Rogowski. Miał mocno czerwone plecy, ale zrobił kilka dobrych rzeczy. Robert Brylewski wymyślił festiwal Róbrege i Rogowski pomógł go zorganizować. Nie wpuszczał tam żadnej cenzury, ubecji, nie dawał się wtrącać swoim czerwonym kolegom.
I tak w środku Warszawy odbywał się festiwal bez milicji, na którym wszyscy palili marihuanę i grały zespoły spoza oficjalnego obiegu. Czy to był wentyl? Wentylem na moje oko było radio i lista przebojów Trójki. Tam na początku lat 80. pojawiło się dużo muzyki młodzieżowej, której przedtem nie było. W 1985 roku ruszyła lista przebojów w Rozgłośni Harcerskiej Pawła Sity, gdzie puszczano muzykę opozycyjną do tego, co proponował w Trójce Niedźwiecki. Ale może to też był wentyl? "

III Grand Festival Róbrege (1985)


Kaseta Pierwsza (reggae)

1.Powitanie (0:38)
2.SPEACE LIGHT ORKIESTRA (1:12)
3.KULTURA - Hipokryci (5:56)
4.KULTURA - Nigdy nie daj się (5:37)
5.KRYTERIUM - Rastamani to my (4:29)
6.KRYTERIUM - Dadzą Ci Karabin (3:12)
7.NIEPODLEGŁOŚĆ TRÓJKĄTÓW - Prawo (6:41)
8.NIEPODLEGŁOŚĆ TRÓJKĄTÓW - Fragm.instr. z Głupców (1:32)
9.NIEPODLEGŁOŚĆ TRÓJKĄTÓW - Głupcy (6:58)
10.KATAHARSIS - Wojna (5:31)
11.ROKOSZ - Wyspy zielone (5:46)
12.IZRAEL - Nie poddawaj się (5:33)
13.IZRAEL - Melodia solidarności (2:02)
14.IZRAEL - Melodia zjednoczenia (2:03)

Kaseta Druga (punk)


01.Tzn Xenna - Gazety mówią
02.Tzn Xenna - Miasto
03.Rejestracja -Gdzie sie można ukryć
04.Rejestracja - Nie zobaczysz tego nigdy
05.Rejestracja - Już nie ma nic
06.Rejestracja - Idzie wariat ulicą
07.Armia - Wojny bez łez
08.Armia - Wołanie o pomoc
09.Armia - Nic już nie przeszkodzi
10.Armia - Jeżeli
11.Armia - Niewidzialna Armia
12.Dezerter - Karaiby
13.Dezerter - Polska złota młodzież
14.Dezerter - Boicie się
15.Dezerter - Pałac
16.Dezerter - Nie ma zagrożenia
17.Dezerter - Jeszcze żywy człowiek
18.Absurd - Zżera mnie dżuma
19.Absurd - Doły
20.Abbadon - Rewolucja
21.Abbadon - Kim jesteście

Kaseta Trzecia (new wave)


o1.Pancerne Rowery-Codziennie
02.1984-Niech płoną sny
03.Siekiera-To słowa
04.Siekiera-Misiowie puszyści
05.Bóm Wakacje w Rzymie-Gloria
06.Tilt-Centrala
07.Tilt-Zawsze,wszędzie,teraz
08.Tilt-Mówię ci że
09.Tilt-Jest tylko to
10.Zbombardowana Laleczka-Syneczku
11.Deuter-Średniowiecze
12.Deuter-Pieniądze
13.T.Love Alternative-Karuzela
14.T.Love Alternative-Wychowanie
15.T.Love Alternative-Ogolone kobiety
16.Sstil-Rząd przemocy

http://www.megaupload.com/?d=QBSC3ZHO


P.S
Dzięki Ela za pomoc.

22 komentarze:

Anonimowy pisze...

Cheloł! Byłem na Róbrege `87, świetna impreza w wielkim namiocie cyrkowym, full ludzi i dobre kapele. Krąży po ludziach video z tej imprezy, udokumentowujące 3 dni imprezy, szczęśliwcem ten, kto ma (lub miał) oryginał, bo kopie są już nieco zmasakrowane. Markus

biedrzyn pisze...

Zlote czasy,ech

marekjarek5 pisze...

Taaa, Akademickie Radio Pomorze. Ja się pytam dlaczego, dlaczego nikt do dziś nie wydał tego na CD? Przecież ten materiał to "dobro narodowe"

Piotr K. pisze...

Odpowiedź jest prosta , bo nikt na tym nie zarobi pieniędzy, a filantropi to już chyba wszyscy wymarli. :-)

marekjarek5 pisze...

Nie sądzę, jak pokazuje przykład firmy MTJ która wydaje różne dziwne płyty, od lat, interes na tym jest. Ba, im się opłaca zorganizować sesję nagraniową, nagrać powtórnie i wydać. Na przykład większość płyt z serii The best of.

Byłem ostatnio w motelu którego właściciel wieczorami grał gościom do kolacji na akordeonie. Za barem miał kolekcję płyt CD. Nie mogłem nie zapytać co tam ma na tych płytach. Miał same nagrania z akordeonem w roli głównej od Don Wasyla po wykonawców o których nigdy nie słyszałem i pewnie nigdy nie usłyszę. Wszystkie, prawie wszystkie CD wydane w Polsce przez wytwórnie o których mało kto słyszał. Nie sądzę aby wydawali to charytatywnie.

Piotr K. pisze...

Hej,na akordeony zawsze był popyt.:D

marekjarek5 pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
marekjarek5 pisze...

Że też przyszło im do głowy grać na gitarach ;-)

marekjarek5 pisze...

http://polskiereggae.blogspot.com/

Anonimowy pisze...

Gratuluje 0,5 miliona i drugiej połówki życzę.
A te 3 kasety bardzo zacne - dzięki - wreszcie posłucham po...23-4 latach "Ogolone kobiety" - T.LOVE A w Jarocinie zrobił ten utwór na mnie duże wrażenie - tam go słyszałem po raz pierwszy i ostatni.
...A dzięki najlepszemu blogowi muzycznemu w sieci....:))

Ps
Nie wiedziałem, że Brylewskiemu zawdzięczamy jeszcze Róbrege facet jest naprawdę wielki
Widziałem go przedwczoraj na Afryce i serce się radowało , że jest w świetnej formie fizycznej i psychicznej i co najważniejsze "czysty chemicznie"

Dezerter

Anonimowy pisze...

Dzięki dzięki dzięki za ten składak.
Czy ktoś mógłby napisać coś o zespole KRYTERIUM - w necie pustki, a przecież ten tekst: "na ściernisko twej głowy, włożą garnek stalowy" znaja chba wszyscy.
POZDRAWIAM gorąco

Anonimowy pisze...

A propos Kryterium polecam blog http://polskiereggae.blogspot.com , znajdziecie tam m.in. niepublikowany materiał studyjny KRYTERIUM ! Szczególnie kawałek "Obudzisz się" wlazł mi w łeb i nie chce wyjść.

Anonimowy pisze...

nigdy nie publikowane nagranie die gewaltlosen z robrege'85
prawdziwy pirat z recznego grundiga

http://www.myspace.com/diegewaltlosen

pozdr :)

Arturro pisze...

ręczny grundig, to były też automaty?

PAWEŁ BARTOSIK (GDAŃSK) pisze...

Witam,

Przed rozpakowaniem materiału jestem pytany o hasło. Co mam wpisać?

Anonimowy pisze...

stary wielkie dzięki za ten materiał
byłem na RR 85, 86 i87.
ale te kasetki z 85 to klasyk.
mimio ze byłem punkiem to najbardziej
podobał mi sie koncert nowofalowy z 85 a szczególnie SSTIL.
ale całośc z 85 roku warta jest przypomnienia .
Fajnie że ktoś jeszcze o tym pamięta !

Anonimowy pisze...

wiecej nagran Die Gewaltlosen z Robrege'85 i koncertu w Nawojce w Krakowie
http://www.myspace.com/diegewaltlosen

pozdr.

Piotr K. pisze...

A gdzie w Nawojce był ten koncert ?
Nawojka była żeńskim akademikiem UJ i nie było tam żadnego klubu. Bzwałem tam od czasu do czasu, spędziłem tam wiele dni i nocy. Pewnie chodzi Ci o klub "Pod Przewiązka".

Anonimowy pisze...

Po prawej stronie od wejscia na parterze byla
sala bez sceny, goscie co rusz ladowali miedzy statywami a perkusja.
Widocznie na ten koncert nie trafiles a warto bylo :)
To byla wiosna '85, grali Die Gewaltlosen i ID (nasty, cytryna, siata, chyba mi sie nie pomylilo).
Byl na nim jeszcze w charakterze widza SP Piotr Marek.
Moze jeszcze ktos z emerytow pamieta :)
Pod Przewiazka to inna para kaloszy.
pozdr.

Anonimowy pisze...

no i nie mylilem sie ID tam gral:
http://www.osiolek.com/?id=26145

Piotr K. pisze...

Po schodach do góry i po prawej stronie. Coś sobie przypominam ale nie wiedziałem że tam grano koncerty. No coż przegapiłem a to się już nie wróci.

Anonimowy pisze...

Hey anonimowy... Jestem Bratem Saksofonisty i Teksciarza z Kryterium Janusza.Mówiac szczerze to ja zalotylem Kryteriumk w 1980 tylko wtedy nie gralismy reggae tylko Punka.skrobnij do mnie na george280@email.de. Zbieram wszystkie Materialy o moim Bracie który niestety juz nie zyje.narka - Georg